tisdag 13 oktober 2015

Programmet

Programmet som jag har fått stipendium för kan delas in i 6 olika delar som alla är nödvändiga för att jag inte ska bli återbetalningsskyldig till japanska staten. (Jag ska försöka översätta det jag fått så gott det går.)
1. Studier i japanska språket
2. Ämnen/kurser kopplade till ökad förståelse om Japan.
3. Seminarier för oss "nikken-sei" (som vi 20st som fått just det här stipendiet kallas).
4. Studier i det vi intresserar oss i.
5. Personlig/egen forskning.
6. Kulturutbyte

Mer info om alla delar:
1. Vi börjar båda terminerna (höst, vår) med placeringstest. Utefter resultatet på det testet kan vi välja olika kurser som passar vår japanska nivå. Det finns diverse olika kurser för japanskan, till exempel: skriva uppsats, konversation, grammatik, läsförståelse och kanji. Det finns även kurser som heter "lär dig japanska från TV-serier", eller "lär dig business japanska", eller "lär dig japanska från manga", och några fler sådana mer kanske praktiska kurser. En får själv välja vilka ämnen man vill plugga. Jag kan till exempel om jag känner mig trygg med konversationsdelen teoretiskt välja att inte ta den kursen.

2. Det finns sammanlagt 12 kurser som är ämnade för utbytesstudenter för ökad förståelse om Japan. Vi får välja vilka vi vill plugga men det finns ett krav på att vi ska välja minst 2 kurser från den här gruppen varje termin. Så jag ska som minst läsa 4 kurser om Japan, på ett år. Sen finns det såklart de som kommer välja att läsa 10 kurser, men allt är upp till var och en vad man vill göra. 

3. Seminarierna har vi varje onsdag och är obligatoriska. På våren kommer dessa seminarier lämna tid för oss att presentera våra rapporter muntligt.

4. Vi ska välja kurser utefter ens forskningstema, intresse, japanska kunskaper och liknande, och såklart diskutera våra val med en handledare som alla tilldelats. Jag fattar fortfarande inte riktigt vad den här punkten innebär, men jag tänker att eftersom mitt "major" är japanska så kan jag välja något kring det, och eftersom jag intresserar mig av t.ex. behandling av minoriteter så kan jag välja en sån kurs? Men jag är inte helt säker.

5. Under tiden här kommer vi "forska"/undersöka i ett tema vi väljer själv. Jag är fortfarande inte säker på vad jag ska välja för tema. Jag skulle kunna ta något språkinriktat för att sedan kunna använda det i min kandidatuppsats i Sverige, men jag skulle också kunna ta något samhällsinriktat (typ minoriteter, LGBT-relaterat, genus osv) och använda mig av det i framtiden om jag söker jobb inom någon organisation. Forskningen avslutas med en skriftlig rapport om 8 sidor på japanska, som sedan kommer publiceras i bokformat i skolan (och vi får alla ett eget ex med oss hem).

6. Kulturutbytet erbjuds i form av homestay-program eller att vi går till låg-, och mellanstadieskolor och diskuterar om våra länders olikheter. Jag skulle tro att detta inte bara är något som sker en gång och att vi även måste presentera det på något sätt. Jag tror med andra ord inte att vi bara behöver gå in i ett klassrum, babbla om Sverige i en halvtimme och sen vara klara med punkten. Detta är Japan, det finns något mer under ytan på den här punkten som jag fortfarande inte kan få grepp om....


På det här året ska jag alltså läsa minst 12 kurser (minst 6 på hösten och 6 på våren) och skriva rapporten i tid för att klara programmet och slippa bli återbetalningsskyldig. Eftersom Gakugei är senare i starten än övriga universitet (de flesta börjar i slutet av september, Gakugei börjar i slutet av oktober/början på november) så resulterar det i att vi kommer ha lektioner på röda dagar när andra är lediga, och att vår ledighet generellt dras in. Vi kommer ha lektioner 23e december trots att det är kejsarens födelsedag, vi kommer ha lektioner på julhelgen, och vårat jullov är mellan 28:e december och 4:e januari. 
Däremot så står det bara att höstterminen slutar 12:e februari, och att placeringstestet för vårterminen är i början av april. Mellan 15:e-19:e februari är det "kompletterande lektioner". Men det står ingenting om mars över huvud taget, vilket får mig att fundera på om det är då vi har vårat vårlov. Jag håller tummarna för det.

På Gakugei är det 5 lektioner varje dag.
Period 1. 8:50-10:20
Period 2. 10:30-12:00
Lunch
Period 3. 12:50-14:20
Period 4. 14:30-16:00
Period 5. 16:10-17:40

Som jag förstått det så kommer vi inte behöva fylla ut schemat till max, utan det kommer finns dagar då jag börjar senare eller slutar tidigare (dvs inte ha lektioner. Jag kommer garanterat behöva tiden till att plugga). Om jag har tur och är duktig på att pussla kanske jag till och med kan undvika kurser på fredagar helt, det hade varit nice och öppnat upp möjligheterna för helgresande. Innan jag vet hur mina dagar kommer se ut så måste jag vänta på placeringstestet som är imorgon (onsdag). När jag får resultatet på testet kan jag sedan se när mina olika språkkurser kommer vara, och pussla vidare med övriga kurser. Det är ett jäkla härke att få ett grepp om all ny information, men jag tror att jag i alla fall fått med det mesta i det här inlägget! 

Nu ska jag laga spaghetti och köttfärssås med shiitake istället för champinjoner eftersom det är mycket billigare, sen ska jag nog våga mig ut och fota innan det blir för sent! Kul va!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar