tisdag 10 november 2015

Halloween

Idag blir det en lite snabb bilduppdatering. I fredags hade vi Halloweenfest på boendet. Eftersom folk var uppbokade på diverse under själva allhelgonahelgen blev vi en vecka försenade här - men vi kompenserade förseningen med awesomeness istället. Själva partystuket var hyfsat simpelt: Kom utklädd, ta med nånting att bjuda på (hemlagat eller köpt) och betala 500 yen som bidrag till läsken och alkoholen som köps in. Jag kokade pasta medans jag sprang mellan köket och mitt rum för att göra min sminkning, vilket resulterade i ganska överkokt pasta, kändes som ett fail. Dessutom blev jag ganska försenad till festen så de flesta hade redan ätit när jag kom med min kastrull - något vi var många som var tacksamma för framåt 3-tiden på morgonen. Om inte mitt minne sviker mig så satt vi 4-6 personer och pratade medans vi tryckte i oss pasta.

Från vänster: Jag, Machi, Tabi-san och Kuinose hänger vid ingången eftersom det är dit rökare hänvisas. Machi och Kuinose röker, jag och Tabi-san håller dem sällskap. Vid välkomstfesten vi hade så pratade jag sönder Tabi-san med bowlingsnack (han ställde massa frågor), och Machi och Kuinose (som var två av de som var med vid Kawagoe-festivalen) är bland de jag pratar med mest här. Om jag är på mitt rum och känner att jag behöver träffa folk brukar jag gå till ingången på kvällarna eftersom de ofta sitter där och röker/pratar.
Vänstra bilden: Kuinose, Tabi-san och jag. Högra bilden: Yama-chan, jag och Haru (mongol som är här på samma stipendie som jag. Han heter egentligen något annat men det är för svårt att uttala så han har valt smeknamnet Haru, som betyder vår (säsong)). Haru och jag har nästan varje lektion tillsammans.

Gruppbilden med för mycket namn.

Från vänster: Hirari, Tei-kun, Tomo-chan och jag. Hirari är den jag lärde känna snabbast här eftersom han är en sjukt bra människa, haha. Efter bara ett par veckor kändes det som att jag känt honom hur länge som helst. Tei-kun är här på samma deal som jag och Haru. Han är kines, och också otroligt vettig. Hittills har det inte varit tråkigt att prata med honom. Vi tänker väldigt lika, vilket jag finner förvånande eftersom vi har sån olika kultur och bakgrund. Tomo-chan lärde jag känna mest genom Hirari. När vi precis kom fram så var det bara några dagar senare som Tomo-chan stack iväg på en 10-dagars resa i Thailand och Taiwan. Eftersom jag hängde mycket med Hirari de dagarna (och de två är tillsammans) så blev det att vi tre hade en konversation eftersom Hirari framförde vad både jag och Tomo-chan sa i deras chatt.
Festen var generellt väldigt lyckad. Det var riktigt kul, skrattade så jag fick ont i magen en gång. När festen var slut så satt jag och pratade med Kuinose till fem på morgonen, båda försökte sitt bästa för att slippa bli bakfulla, båda utan framgång. Det blev en klassisk jossi-bakfylla med allt vad det innebär på lördagen. Kul att jag var mer zombie dagen efter än på den faktiska halloweenfesten. Sist jag bodde här så hann jag vara med om två Halloween. Båda gångerna var jag ut med vänner och härjade på stan och såg såklart oroligt mycket bra kostymer. I år minns jag ens knappt vad jag gjorde på den helgen - tror jag var iväg till Shin-Okubo en sväng på en av dagarna för att inhandla lite koreanskt. Riktigt skönt att avdramatisera det hela och slippa lägga energi på hypen för hypens skull, och istället ta festen på boendet - nära hem. Två tummar upp.

Avslutar inlägget med en bild på Hirari när vi satt i hans rum och lyssnade på Harry Potter-ljudbok på engelska. Lustigt hur jag åker till andra sidan jorden och ändå inte kan sluta med vissa ljudboksvanor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar