torsdag 3 december 2015

Takaosan

Jag och tre andra från dormet var iväg till Mt. Takao, eller Takaosan som det heter på japanska. Det är ett berg som ligger ungefär en timme bort från där vi bor (men det är fortfarande inom Tokyo) som är ganska lågt med sina 600 eller så meter, men det är perfekt om en vill slå ihjäl en dag ute i friska luften. Jag och Machi pratade för några veckor sedan om att vi båda vill gå dit under november och se på träden när de skiftar till höstfärgerna, och Doston och Kinga från Uzbekistan respektive Polen hängde på. Jag är osäker på om de faktiskt förstod att vi skulle till ett berg, haha, för båda hade sina vanliga kläder som jeans, skor med klack, handväska etc. medans en annan kände sig fullt utrustad med vindjacka, träningsbyxor, underställströja under T-shirten, och en ryggsäck med vatten, plåster, handduk och regnjacka "utifall att". När vi kom fram visade det sig dock att ingen av oss direkt stack ut. Det var en stor blandning av utstyrslar, allt från kjol eller kostym till full mundering med vandringsstavar. 
Eftersom jag skrev så mycket på mitt förra inlägg och jag har lite plugg att styra så får det bli bilderna som talar mest i det här inlägget.
Bulliga berg framför en bullrig stad.
Jag fastnade för det slingriga trädet.
Fujisan med moln vid toppen, sett från toppen av Takaosan.
"Om du skulle lägga upp den här bilden och skriva att du varit till Kyoto en sväng så skulle folk tro dig." sa Machi.
Även på den här resan lyckades jag ta fina bilder, hurra! Takaosan har flera leder en kan gå, och nu har jag provat en av dem. Jag går den gärna igen, men jag känner att jag skulle kunna åka tillbaka och prova på någon av de andra också. Jag har kommit att älska bergiga landskap dessa månader.
En liten språknotis är att själva berget egentligen heter Takao. Som engelskan lägger till ett "Mt." före för mountain så lägger japanskan till "san" efteråt (som är tecknet för berg). Därför blir alla berg att avslutas med san på japanska. Takaosan, Fujisan, Koyasan, etc. 

1 kommentar: