tisdag 22 november 2011

Diet från öst

Mitt rum är hysteriskt kallt. Huset är hysteriskt kallt. Visst, japanerna är grymma på att bygga skyskrapor, de ligger före oss med nästan all teknologi och deras tågsystem är som taget ur framtiden. Men deras vanliga hus består av en grund och fyra  gipsplattor som väggar, med bara ett glas i fönstret. I Sverige är man helt klart bortskämd med tre lager glas per fönster. Uppskatta det. Här nästintill bokstavligen blåser det in så mycket luft att jag nästan ifrågasätter om glaset i sig faktiskt är helt intakt. I en veckas tid så har temperaturen ute sjunkit ännu lite mer i väntan på vinter vilket tvingat mig till att sova i mjukisbyxor och hood-tröja. Inatt hade jag till och med en extra långärmad på mig under. Kanske kan detta vara en bra sak, med denna kyla jag har i rummet vill jag gärna vara ute och gå så att jag blir varm... MEN, så hittade jag precis en korean i köket som förbereder en gryta. Grytan består av kött och diverse rotfrukter förutom en väldigt viktig grönsak: Rädisa.

Jag hade ingen aning om att kineser och japaner äter mycket mer rädisa på vintern jämfört med övriga säsonger. Jag visste ännu mindre varför. För att rädisa tydligen hjälper kroppen av hålla sig varm. Jag vet inte varför men det har väl ganska klart något med dess vitaminer och syror att göra.

Så från och med imorgon ska jag inkludera rädisa i de mål mat det passar, vilket kan vara alla – det återstår att se. Om detta skulle fungera så vore jag oändligt tacksam till Ahram, och om det inte fungerar så är det i alla fall väldigt gott. Allt jag vill ha är varma händer så att jag kan sova, istället för koncentrera mig på att var de än är så blir de inte varmare, de sprider bara kyla. Men vem vet, jag kanske är semi-vampyr?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar