torsdag 24 november 2011

Yakiniku

Det är ett magiskt ord. Ordagrant betyder det “laga kött”. För mig och de svenskar jag känner betyder det mest “otroligt god mat”. Egentligen är det bara vanligt kött som grillas, men det som gör det så gott är att man alltid är ett gäng med folk, man dricker ofta något till – och så tillagar man det själv på grillen inbyggd i bordet.
De två gånger jag hittills varit på yakiniku har vi tagit en deal som ger oss två timmar att äta och dricka så mycket vi vill. Det kostar kring 320kr vilket är väldigt överkomligt med tanke på mängden mat och inte minst alkohol man kan hinna få i sig under den tiden. Nu senast drack jag nog 4 öl, ett glas rött, ett glas kall äppelsake och ett par koppar varm sake. Bara den mängd alkohol skulle få mig upp över 500kr på en svensk restaurang (förutsett att man kan beställa sake), att lägga på några antal grillade kött- eller grönsaksbitar på det så har vi oss en svindyr middag.

111122_230438
Man tar maten antingen med tängerna eller med sina pinnar och lägger det i din skål med sås innan du äter det. Vanligtvis brukar det börja med att man använder tängerna men ju längre in i dina två timmar tiden går desto mindre bryr man sig om att det ska se snyggt ut, och man övergår sakta men säkert till ett stadie där man inte äter för att man är hungrig utan enbart för att det är gott.
Vad man bör tänka på när man äter yakiniku är att man såklart måste säga till personalen för att få in det man vill ha. Och om man lämnar för mycket över kräver de pengar som ersättning för det förlorade köttet. Igen, en helt överkomlig deal. Mest för att man sällan lämnar en god grillad matbit. Förutom kött beställde vi in en del svamp, majs och någon skål med färsk sallad. Ris finns såklart också.

Yakiniku är med på topplistan över vad jag vet att jag kommer sakna i Sverige. Det är trevligt, det är socialt och det är helt upp till dig själv eller personen på andra sidan bordet om det blir gott eller inte.

5 kommentarer:

  1. Kan man inte smuggla med sig köttet i fickorna så man slipper betala mer? :D

    SvaraRadera
  2. Faktiskt så gjorde de det en gång innan jag kom hit, någon hade en matlåda till övers i väskan. Tror inte hon tog med allt men tillräckligt för att slippa betala. "Om jag hade lämnat det hade de bara slängt det, plus att vi fått betala" lyder hennes svar på konfrontationer. Måste ha sett fattigt ut.

    SvaraRadera
  3. Mmmm *dregel* kött!! *mer dregel* KÖÖÖÖTTTT!!
    Jossi! När kan jag komma?

    SvaraRadera
  4. Hahaha. ^^
    Ptja, på sommaren kanske! :D:D Även om man kanske inte känner för att äta så mycket kött då pga värmen....

    SvaraRadera