söndag 20 maj 2012

Födelsedag

Hejhej, hallå dagboken.

Min födelsedag passerade för ungefär 10,5 dagar sedan. En födelsedag jag inte direkt firade förutom att jag pratade med mor och bror på Skype, och hade allmän kontakt med folk hemifrån. Kvällen innan min födelsedag var jag på bio med Tobbe, hans flickvän Yuri och en klasskamrat från Korea vid namn Uo-jin. Vi såg en japansk komedi som handlade om en man som reste genom tiden varje gång han doppade huvudet under det varma källvattnet från dåtidens Romartid (de pratade faktiskt latin!) och nutidens Japan. Hysteriskt rolig emellanåt men den föll lite i mina ögon när de försökte driva en sjukt seriös story mellan alla garvframkallade scener.

Hur som helst, det har ingenting att göra med det jag vill komma fram till. Jag var med Tobbe och Yuri vid tolvslaget, och på sekunden slängde sig Yuri sig kring min hals och ropade grattis, mitt på en av Tokyos största tågstationer, Shinjuku. Jag fick en present som innehöll fina örhängen.

Eftersom min födelsedag var på en torsdag bestämde jag mig för att fira med de nära här på lördagen. Det blev en sväng yakiniku, d.v.s. grillat kött, som den här gången var på en koreansk restaurang. Åt en underbar ananassorbet till efterrätt som dessutom var i en urkarvad ananas. Mycket fint, mycket gott.
Fick presenter där också. Ansiktsmasker från Uojin (Korea gör tydligen bra såna) som jag kommer använda eftersom jag är artig, orientaliskt smyckeskrin från huskompisen Ahram och ett mjukisdjur från pojkarna Wata och Maki.

Men nog om prylar, jag värdesätter dem men det allra bästa är ju givetvis att få hitta på något, få träffa folk och bara umgås istället för att sitta inne på rummet och vänta på att något ska hända. Att sedan min födelsedag kunde bidra till att något hände är något jag bara är glad över.

Mitt nästa år ska jag se till att leva ut till fullo, gå all in på allt jag känner är värt det men även låta mig ta det lugnt och njuta mer än vanligt. Jag har även satt upp mål att gå på lite japansk teater som jag nu kommer kunna göra i och med födelsedagspresenterna från Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar