torsdag 12 januari 2012

Skolbänken

“Jag klarade tentan! Jag får fortsätta i samma klass! Jag klarade med god marginal! Jag vill lära mig mer så att jag nästa gång kan gå upp ett par snäpp och bli bäst i klassen!” Ungefär så tänker jag nu.
60% rätt är vad läraren anser OK, men jag misstänker att hon tillåtit folk som presterade under det stanna kvar i klassen ändå av olika skäl. Jag fick 70,5% med vad som känns 20 småfel. Fel som att glömma skriva frågetecken (i mitt fall 3st), eller skriva nekkutai istället för nekutai. Kyu istället för kyuu. I ett ord hade jag där jag skulle skriva med katakana blandat in ett tecken med hiragana, varför? Jag har ingen aning. Det viktigaste är i alla fall att jag klarade mig.
Det var en skön känsla att gå in i klassrummet och se alla igen, få komma igång igen. Kastades rätt in i att bara dagen efter få ett kanjiprov, och en läxa dubbelt så stor på samma tidsspann som annars.

Även om jag går runt med tankar som den sistnämnda ovan har jag även återgått till att vara helt slut när jag kommer hem från skolan. Tidig uppgång och massvis med ny information gör sitt, jag har ätit lunch och lagt mig för att vila en stund, för att sedan när jag vaknar ironiskt nog inte ha energi till något. Igår somnade jag i köket under våran kotatsu. Kotatsu är ett bord med ett värmeaggregat under sig, och en filt mellan bordsskivorna. Det blir otroligt varmt och mysigt för benen, men eftersom allting utanför kotatsun är svinkallt kröp jag under med axlarna också när jag kollade på TV – och somnade.

Jag ljög i tidigare inlägg vad gäller temperatur ute just nu. Det ligger runt 3-10 plusgrader. Men det är kallt nog så det räcker det, eller hur?

2 kommentarer:

  1. Du ska alltid ljuga så mycket...

    SvaraRadera
  2. Grattis till bra resultat! Du är otrolig:)
    Vi är sååå stolta över dig.

    SvaraRadera