onsdag 5 oktober 2011

Den första skoldagen

När jag kom till skolan idag möttes jag i korridoren av massa “ohayo-!”, som betyder god morgon. Jag blev hänvisad till tredje våningens klassrum F. Jag kände inte igen någon av de andra i rummet från tidigare introduktionsdagar och tänkte spontant att jag gått vilse igen. Men det hade jag inte. Utefter resultatet på mina språktester hamnade jag i en klass som vad jag förstod existerat i 3 månader. 5 kineser, någon korean, någon ryss, ett par stycken från Nepal, Vietnam och med mig är vi tre svenskar.
Klassens standard verkar synka ganska bra med mig. Medan de har ord och lite kanji fräscht i skallen besitter jag ett flow när jag pratar som de inte har. Jag har inte stora problem med hörförståelsen, men det är inte plättlätt.

Jag går 8:30 – 11:55, uppdelat i 4 lektioner med ungefär 5 minuters rast. Måndag till fredag.

Idag debutkissade jag på en traditionell japansk toalett. Det är den enda sorten de har på skolan. Ungefär som att kissa i skogen bara det att det är porslin som tar emot, inte mossa. Jag kände mig lite dum.

Egentligen hade jag planerat in en promenad till Nakano efter skolan för att checka in en bowlinghall där. Det är bara 10 minuter med tåg från skolans station (Shin-Okubo), eller drygt en timme till fots. Men det regnade och blåste kallt, så jag tog mig hemöver. På tåget hem ville jag verka som om jag inte alls är nybörjare i staden, jag satte på mig hörlurar med musik. Gick av 2 stationer för tidigt för att jag hörde fel.

3 kommentarer:

  1. Garvade mig harmynt av att du kissade för första gången! :D
    Kul allt låter, du börjar ju få fart på saker och ting!

    SvaraRadera
  2. Hahahah, tänk dig att de har satt toan på fel ställe, på golvet istället för att sitta fast i väggen. Testa lägg dig som du skulle ha satt dig om den satt på väggen :D
    (och hoppas det finns lås så ingen kommer in och ser dig göra detta)

    SvaraRadera
  3. Såfia, haha I know. Faktiskt kände jag så idag. Och igår var jag bitter över att det ligger långt efter. Så jag tror att det är på väg att bli nedförsbacke. :)

    Jenni, jag vet. Igår när jag kom hem och var lite tipsy tänkte jag på det och skrattade tyst men roligt.

    SvaraRadera