söndag 23 oktober 2011

Det högt föraktade studentlivet

Det är bara ett fåtal punkter i det japanska studentlivet som stämmer in på det svenska. I Japan behöver jag inte direkt leva på nudlar, vilket jag gärna hade gjort om det inte var för att det är ganska dyrt, utan så länge jag håller mig till det japanska eller lättillgängliga kan jag komma undan väldigt billigt. Räkor är billigare än köttfärs och du får betala 3kr för 400g tofu. Ris kostar ~80kr för 2kg, men skillnaden kan vara stor i klass och sort. Jag stod och stirrade på ris-utbudet i 3-4 minuter och tog sedan den sort jag sett en annan kvinna välja. Det var inte Uncle Ben’s.

Levererar ett par bilder på min studentmat:

Räkor i tomatsås, pasta.
DSC02288Stekt tofu, diverse hackade lökar samt röd och gul paprika, ris.
DSC02293Och så en svamp jag inte sett hemma i butikerna, men jag har inte kollat heller. Garanterar annars att jag kommer sakna den. Den är grym att ha i soppor även om smaken inte är sensationell. Svamp liksom.DSC02291
I övrigt är potatis och morötter dyrt med pris kring fyra respektive 10kronor styck. Tanken att potatis och köttbullar är lyxigt sjunker sakta men säkert in.

Japanska studenter behöver inte heller snåla eftersom majoriteten skaffar extrajobb. Extrajobb är också ett bra sätt att ta sig in i ett företag, man förväntas ha jobb redan innan man tar examen på universitetet.
Extrajobb för min del är inte helt uteslutet men än så länge besitter jag inte den språkliga kunskap som krävs. Så jag håller mig till tofu och räkor, kanske någon bläckfisksarm.


Ett litet p.s. som inte har någonting med inlägget i övrigt att göra: En av mina vänner från juniorlandslaget, Sandra, var nyligen i Australien och tävlade (bowling). Hon placerade sig på en 2a plats och kammade hem inte bara 7500 AUD, utan även tredje och sista platsen i världsrankingfinalen som kommer spelas, TV-sänd, i Las Vegas i mitten av november. Hon är 20 år. Jag är otroligt lycklig för hennes skull.

5 kommentarer:

  1. är det gott också eller är det bara en synvilla?

    SvaraRadera
  2. Räkorna i tomatsås smakade ungefär som väntat: räkor och tomatsås. Vilket inte behöver vara en dålig sak, det var OK!

    Andra rätten var hysteriskt god. Stekte grönsakerna i något jag tyckte lät bra: soya, olivolja och lite ketchup ihopblandat. med vit- och svartpeppar. Rekommenderas!

    SvaraRadera
  3. Åh, du får mig att vilja springa till Konsum och hänga på låset denna regniga lördagsmorgon för att köpa tofu, mums!!

    S

    SvaraRadera
  4. Svampen finns i asiatiska affärer. Den är även god i grytor och soppor. Speciellt hot pot! Har du nån hot pot på g där borta?

    SvaraRadera
  5. Gör det Sanna, bara gör det!!


    Vi har en hot plate i huset som vi brukar använda ibland när vi är några stycken som ska äta. Riiiktigt nice. Ahram är också grym på att laga mat, man är bortskämd. Men kommer lätt försöka få tag på en i Sverige men det kostar väl multum. Här kostar de bara 150kr eller så.
    NICE att svampen finns!!

    SvaraRadera